2 dagars tävling...

Nu har jag och min fina häst tävlat 2 dagar i rad :)
Igår gick det jättebra, var dubbelnolla i 1.10 och kom på en 6e plats!
Dock blåste det hård storm och det kändes som en evighet innan man kom fram till hinderna... Kämpade med att få henne till att gå liite mer framåt då jag tyckte att vi hade lite undertempo, men hon tyckte nog det var jobbigt i den motvinden att hålla det tempot hon brukar och det förstår jag.
Kom lite nära på något hinder osv men vi gjorde vårt bästa av det och jag är nöjd :))
Idag kom motvinden tillbaka kan man säga, hahaha.
Jag märkte direkt när jag kom till stallet i morse hur tjurig Damita var. Hon vägrade stå stilla i stallgången, dansade runt fram och tillbaka non stop och det gick knappt att brodda henne. Fattade verkligen ingenting! I vanliga fall står hon typ och sover...
Sedan fick jag syn på hur mycket hon brunstade, och av erfarenhet sen tidigare vet jag hur hon blir, speciellt när man ska hoppa henne. . .
Men eftersom tävlingen var betald ville jag ändå göra ett försök. Problemen fortsatte, hon slängde sig bakåt och totalvägrade gå in på framhoppningen. En funktionär försökte hjälpa till men det gick inte mycket bättre...
Efter ett tag lyckades mamma slita in henne, haha.
På framhoppningen var hon "livrädd" för allting, spände sig och ville inte gå framåt. Kändes ju lagom bra när vi skulle in på banan, eller inte hahaha.
Var problem att komma in på banan också, sedan fortsatte hon att cpa där inne. Dansade runt och vägrade gå framåt!
Jag bankade över henne första hindret fast hon börjar sakta av flera meter innan, 2an hade hon ingen galopp mot utan försökte sakta av och smita åt ett annat håll. Lyckades banka över henne 2an med världens saktaste galopp och efter det tvärstoppade hon och sprang åt ett annat håll, hahahaha. La en volt och hoppade 3an med även om jag verkligen fick tvinga henne över. Tänkte ta 4an med innan jag utgick, men hon totalvägrade att överhuvudtaget svänga åt höger fast att vi inte var i närheten av hindret, hon sprang på andra hållet och började dansa runt. Nu var det helt omöjligt att få henne att gå framåt och rätt håll.
Kände att detta var totalt meningslöst och gick ut från banan, annars hade jag bara blivit arg och det hade gjort saken sämre. Dessutom kändes det inte schysst mot hästen! Man får helt enkelt acceptera att det är ett sto och dom har sina dagar då dom brunstar. Jag brukar dock bara märka av detta beteendet någon gång om året så det är skönt!
Kan inget annat än att skratta åt dagens tävling, haha. . .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0