Presentation

Dag 1 - Presentera mig och min häst
Dag 2 - Det bästa/sämsta med min häst
Dag 3 - Redskap/utrustning jag inte klarar mig utan
Dag 4 - Favoritbilderna på min häst
Dag 5 – Något annorlunda med min häst
Dag 6 - Det här shoppar jag helst i hästväg
Dag 7 - Min favoritgrej i stallet
Dag 8 - Min hästs vardagsoutfit
Dag 9 – Mitt bästa hästminne
Dag 10 - Mina drömmar
Dag 11 - En bild på stallet och omgivningen
Dag 12 - Det här saknar jag
Dag 13 – En ny tagen bild och 5 punkter som beskriver min häst
Dag 14 – Varför får ridning mig att må bra
Dag 15 – Något jag och min häst har gjort som jag är stolt över

Jag heter Sandra men andra kallar mig Rut som nu är ett mer vanligt tilltalsnamn till mig. Jag är 19 år och tog studenten i juni, pluggade under programmet samhälle med inriktning media. Jag bor i ett stort hus i Sölvesborg, blekinge tillsammans med min mamma, pappa och bror. Jag är en glad och galen person som utöver hästar har ett starkt intresse av fotografering. Jag gillar även att umgås med mina vänner, vara ute och partaja, resa, musik och handla mängder av hästsaker :D Det värsta som finns är oärliga och falska människor, det får bara mig att må dåligt... Första gången jag satt på en häst var jag så liten att jag inte minns det. Min mormor och hennes dåvarande sambo bodde på en stor hästgård med massa hästar, tyvärr är det inte så idag. Min bror är allergisk mot hästar vilket gjorde att jag inte började på ridskola förrän jag var 9, krävdes mycket tjat osv till det... Jag red på Sölvesborgs ridklubb i 6 år till jag fick min foderponny Mofaza "Moffe" som jag delade tillsammans med en kompis. Utöver honom har jag haft en hel del andra sköt och medryttarhästar. Den 24 januari 2009 fick jag min alldeles egna efterlängtade häst. Det var då min svarta skönhet fick ta över mitt vardagsliv, Damita.

Damita är ett svart (mörkbrunt) sto född år 2000 efter Marco Mitras och Trombon. Måste även tillägga att hon har Irco Marco i sig som är en av de absolut bästa hopphästarna enligt mig! :D Jag har ägt henne i lite mer än 2.5 år och köpte henne av Emelie i Ängelholm. Damita hade i stort sett bara gått på lösdrift och ätit i sina 6 första år innan Emelie köpte henne vilket faktiskt gör att hon bara är 11 år på pappret men betydligt mycket yngre i kroppen. Hon var utöver Emelie också tävlad upp till 1.20 med Isabelle Sjunnesson och kunde även "grunderna" i dressyr, syftar såklart inte på piaff, passage osv...
Med mig är hon tävlad upp till 1.10 regional hoppning, LB dressyr och hon är även hoppad 1.40 (ett hinder). Fälttävlan är också något hon är grym på vilket vi har tränat och provat på i Vinslöv upp till 1.10.
Det man mer kan säga är att Damita har ett hjärta av guld och ett vettigt huvud som jag har fått höra från många håll. Hon är supersnäll i all hantering, hoppar allt man styr henne på och gör för det mesta sitt bästa även i dressyren. Självklart kan hon också ha sina dåliga och busiga dagar då hon gärna drar iväg, bockar och fjantar sig det var det jag syftade på när jag skrev "för det mesta" ;) Men det är sånt som hör till enligt min mening!
Vi har haft en hel del motgångar både ridmässigt och olyckor, men det är bara att inse... För att få framgångar krävs motgångar! 
Idag är hon välmusklad, bär upp sig i alla gångarter, mjuk, smidig och har fått en fantastisk hoppteknik :)
Jag skulle inte sälja henne för alla pengar i världen.


Kommentarer
Postat av: Weii

Kul att se att Damita har fått det bra=). Vill bara göra en ändring om hennes historia. Jag va med och red in henne som 3åring och visade henne på 3års testet. Sen utbildades vidare och gick kvalitén och 1m som 4åring. Innan vi sålde henne vidare när hon var 5år hade hon tävlat upp till 110 och var startklar 120. Hon va ett busfrö redan som unghäst men var världens snällaste=). All lycka till er!

2011-10-13 @ 09:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0