Det här med vilket bett man använder...

Igår kom äntligen mitt nya kimblewick/jaktkandar bett som jag beställde för länge sen :)
Dom hade inte det inne så hon fick special beställa hem det till mig + att jag slapp betala frakt och fick det till ett mycket bra pris, awesome :D
Detta bettet kommer jag använda på hoppträningarna, tävlingarna och någon enstaka gång när jag rider som omväxling bara för att det är bra att vänja hästen vid olika bett :)
Jag har testat hoppa henne på lite olika bett men insett att detta fungerat absolut bäst!
Om jag t.ex. hoppar henne själv i ridhuset går det hur bra som helst att hoppa på det tredelade vanliga bettet. Hon drar inte alls iväg och lyssnar super på mig :)) Men på träningarna och tävlingarna blir hon oftast övertaggad och vill bara rusa vilket gör det svårt för mig att hålla in henne runt en bana. Hon vill absolut inte vara dum utan blir bara överlycklig för hon tycker det är så roligt att hoppa, haha!
Jag ser självklart upp till de ryttare som tävlar sin häst på vanligt bett, men eftersom jag vet om att jag kan hoppa min häst på vanligt bett utöver träningarna och tävlingarna är det inget jag stör mig på att inte jag gör :)
Tidigare hoppade jag alltid Damita på ett vanligt tredelat bett, men under den tiden drog hon också iväg med mig hela tiden eftersom jag heller inte var så ruttinerad. Jag kom nästan alltid hem gråtande från träningarna, var sur både på mig själv och hästen och sa att hon var alldeles för stark för mig. Trots detta hoppade jag nästan alltid runt banorna på tävlingarna felfritt, men hur såg det ut då? Det gick fan i 190 XD På den tiden hoppade jag inte heller speciellt högt vilket gjorde att det inte var jätte svårt att hoppa på det bettet :) Och hur många ser man på TVn som hoppar sina hästar på ett vanligt bett? Jag har i alla fall inte sett någon x)
Idag kan jag hoppa min häst på ett vanligt tredelat bett utan att hon drar iväg så jag kan inte annat än säga att vi utvecklats tillsammans :) Damita har alltid kunnat sin grej, det är hon som lärt mig, hahaha.. Och som sagt, idag hoppar jag träningarna och tävlingarna på ett kimblewick eftersom hon blir pigg och taggad när hon hoppar där :) Inte för att jag ska få något som helst gratis!
Därför blir jag faktiskt både besviken och lite ledsen över att läsa hur jag rider min häst, vad jag har för bett på henne, att jag gjort henne sämre, att jag varit tvungen att bettsla upp henne hårdare och hårdare... Till och med min mamma som inte kan ett skit om hästar sa att även om jag tränat henne på ett vanligt bett innan har hinderna varit jätte låga och även att det gått alldeles för snabbt och jag kommit hem gråtande för hon varit för stark hahaha!

Tänkte inom fixa en ny video där jag hoppar Damita på ett vanligt tredelat bett! :)
Alla har sina åsikter, men jag kommer aldrig trycka ner en ryttare för vad dom rider på för bett. Det är helt fel, speciellt när man aldrig suttit på hästen och i stort sett inte vet någonting om hur den är att rida! Bara man är mjuk i handen med lite skarpare bett tycker jag det är okej till de hästar som blir lite överglada som t.ex. Damita^^, Det viktigaste är att det inte är vi eller hästen som bestämmer, utan att man gör det och jobbar tillsammans :)) Ett bra sätt att kolla om hästen har respekt och litar på dig är om du släpper den i t.ex. ett ridhus och se hur mycket hon eller han lyssnar på dig. Jag har läst att alla hästar som litar på ryttaren ska följa efter dig vart du än går, stanna när du stannar, svänga när du svänger osv. precis som dom brukar träna på ponnyakuten. Detta testade jag dock väldigt tidigt på Damita innan jag sett ponnyakuten och hon följer efter mig vart jag än går, så gulligt (: Man blir faktiskt glad.
Min förra hovslagare sa till mig att man kan se i Damitas ögon, päls och beteende hur hon mår. Och resultatet var att hon mådde jätte bra och riktigt trivdes vilket var toppen att höra!

Älskar min häst! Hon är verkligen min bästa vän och tillsammans är vi ett team. Jag skiter fullständigt i hur mycket skit vissa andra snackar om oss, men om det är någon som ger oss seriös kritik och snälla kommentarer tar jag alltid åt mig! :) Allt annat åker in i det ena örat och lika snabbt ut genom det andra ;)

Bjuder på en video när jag hoppar 1.20 med Damita barbacka och dessutom... Med ett vanligt tredelat bett!


 








                                                                                                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0