Sammarbetsövning med Damita!

Idag åkte jag till stallet redan vid 12 eftersom jag planerat en uteritt i det härliga höstvädret :)
Utöver en vanlig uteritt låg även dressyrdomarens meningar i baktanken! För att påminna er syftade jag just på: "Man ska kunna släppa ner en atombomb bredvid hästen utan att det händer något. Jag ska kunna ha henne så pass fokucerad att hon bara gör det vi sysslar med. Eftersom Damita är så tittig behövs mycket polis(miljö)träning" ^^,
Därför bestämde jag mig för att kombinera den fokucerade ridningen med uteritten där det händer väldigt mycket vilket passar utmärkt för denna övningen.
I vanliga fall låter jag Damita dra upp huvudet och kolla runt omkring sig och därav blir hon även rädd för i stort sett allt. Idag tillät jag inte att hon drog upp huvudet utan red som en dressyrpass hela rundan och så fort jag kände att hon spände sig för något fick jag henne att tänka på annat genom att t.ex. flytta henne lite eller böja åt något håll, allt för att hela tiden hålla henne sysselsatt.
Detta gick över förväntat och övningen fungerade faktiskt utmäkt :) Bortsett från att hon blev livrädd för en trädgårdsarbetare som blåste löv med en stor maskin hände i stort sett ingenting vilket är fantastiskt med Damita ;)
Detta ska jag helt klart göra fler gånger :D
En annan rolig sak är att det alltid kommer fram minst en person som beundrar vilken vacker häst jag har och säger att dom aldrig sett något liknande för hon ser ut som en drömhäst, roligt! :))

Puss på mitt sötehjärta, hade inte bytt bort henne mot någonting <3



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0