Damitas dagar som häst...

Godmorgon allihopa :)
Jag var uppe med tuppen i morse (!) för att fodra och släppa ut hästarna.
Skolan börjar klockan 08.30 men slutar som tur är redan 11.20 :D
Jag är inte världens piggaste idag men tror att jag ska klara mig igenom den korta dagen ändå x)

I detta inlägget tänkte jag berätta om hur Damitas dagar ser ut lite kortfattat^^,
Gör ni något annorlunda med er häst eller vill fråga mer om Damita så går det alldeles utmärkt! :))

En i stallet (Rebecca) går en utbildning nere i Malmö just nu som sträcker sig över 9 månader, så vissa sysslor har blivit undantag under denna tiden.

Morgonfodring

Vardagar - Hästarna fodras vanligen kl. 07.00. När Rebecca ska släppa ut hästarna fodras dom kl. 06.15.
Helger - Hästarna fodras kl. 08.00

Alla i stallet har en gemensam fodring så det brukar bli att man får åka ut och fodra en gång i veckan. När jag har fodringen (1 gång i veckan) släpper jag ut hästarna samtidigt.

Lunchfodring

Hästarna får även lunch hö mellan kl. 14.00 och 15.00. Vi är 3st olika personer som hjälps åt med detta så det brukar bli ungefär 2 dagar i veckan. Om jag lyckas få en dag då jag slutar sent i skolan tar mamma den eftersom hon alltid är hemma på dagarna, hon jobbar nämligen natt.

Våra hästar får alltså mat 4 gånger om dagen och ibland slänger man ju även till dom en tuss hö när man t.ex. har ridit. Jag tycker att man bör fodra sina hästar minst 3 gånger om dagen!

Utsläpp

Utsläppen sköter vi hagvis. Min och Rebeccas häst står bredvid varandra så vi hjälps åt. Vi släpper ut båda hästarna varanann dag.

Vardagar - Hästarna får komma ut kl. 06.15 på Rebeccas dagar och ungefär kl. 08.00 på mina dagar.
Helger - Hästarna får komma ut runt kl. 09.00 nu på sommaren. På vintern när det är sämre och kallare väder kan dom stå inne lite längre ibland.

Insläpp och kvällsfodring

Hästarna fodras tidigast 20.00 beroende på när man är färdig i stallet, sista man därifrån fodrar alla hästarna. Ibland kan det dra över till 21.00 men det är sällan. Så man kan säga att kvällsfodringen sker mellan 20.00 och 21.00.

Om jag ska rida innan jag tar in henne (vilket jag brukar på vardagarna) så hämtar jag in henne vid 18.00-19.00. Rider jag istället mitt på dagen som är vanligare på helgerna släpper jag ut henne igen och tar in henne runt 20.00 när hon ska fodras. Detta gör jag även om hon ska vila.
På vintern kommer dom självklart in tidigare och mitt på sommaren senare, eller går ute på natten.

Ridning

Jag brukar rida 6 dagar i veckan. Jag rider aldrig varje dag och brukar heller inte rida mindre än 5 dagar i veckan. Förutom på sommaren då jag brukar ge henne någon veckars vila. Vilodagen varierar helt varje vecka, ska jag iväg någon dag blir det självklart den dagen som blir vilodag.

Träning

Jag hopptränar 1 gång i veckan. Tidigare tränade jag också dressyr men det är inget jag gör just nu.

Tävling

Tävlingarna varierar väldigt mycket men sker alltid på helger. Ibland kan jag tävla 2 helger i rad och ibland kan det gå några veckor innan jag tävlar igen. Detta beror självklart mest på vart tävlingarna är någonstans. Jag brukar inte vara på tävlingar flera timmar bort...















                                                                                                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0