Information om Damita :) <3

För er som vill veta mer om min häst Damita så tänkte jag skriva ett inlägg som endast handlar om henne och hennes bakgrund!

Damita som hon då heter är ett svenskt halvblods sto född år 2000 efter Marco Mitras och Trombon. Hennes mamma heter Datrona så jag tror hon har fått sitt namn efter en bladning av sin mor och far :)
Damitas farfar är Irco Marco som många hoppintresserade säkert känner igen eftersom det är en FANTASTISK hopphäst! Det är nog därifrån Damita har ärvt sin hoppkapacitet.
Hos Damitas uppfödare Hans Nilsson fick hon gå på lösdrift och i stort sätt bara äta tills hon var 6 år. Damita fick precis lära sig grunderna men det blev aldrig mer än så. Hon har aldrig haft något föl vilket jag faktiskt tycker är synd. Med andra ord är hon väldigt sent tagen och har levt fritt som en riktig häst sina 6 första år, då dom flesta andra tävlingshästarna redan tävlar på en rättså hög nivå. Idag är Damita 10 år på pappret, men i kroppen och huvudet är hon några år yngre.

När Damita fyllt 6 år köpte en tjej henne som för övrigt är 1 år äldre än mig, född 91. Hon hette Emelie Möllersten och fick en riktig utmaning med Damita. hon var både tjock och okunnig på det mesta. Men det visade sig snabbt att Damita var väldigt samarbetsvillig och hade väldigt lätt för att lära sig. När 2 år hade gått var hon redan tävlad 120 regional samt helt fullärd inom dressyren.

November 2008 provred jag Damita för första gången. Då var hon alltså 8 år gammal. Mitt första intryck var att hon var så himla fin, men stor! Jag var van att sitta på en D-ponny. Jag trodde aldrig att jag skulle fastna för Damita, jag fick för mig att hon skulle vara väldigt tungriden och klumpig. Men när jag hoppade upp på henne, guud jag fastnade verkligen direkt! Jag kände att detta verkligen var min häst. Damita var den allra första hästen jag provred, men mina föräldrar tvingade mig provrida fler så jag var helt säker på mitt beslut och inte bara stressade igenom allt för att jag skulle få en häst så snabbt som möjligt. Jag provred även då en fyraåring som hette Izak, en fyraåring som hette Micha, en fyraåring som hette Richard Geere och en 8-åring som jag glömt namnet på! Den första tanken var att jag skulle ha en unghäst, men eftersom jag ville ut och tävla direkt så kom vi ändå fram till att en 8 åring kanske inte var så dumt ändå. Jag åkte och provade Damita en gång till innan jag bestämde mig helt.

Den 24 januari 2009 hämtade vi Damita. Hon var då fortfarande 8 år, men skulle fylla 9 i april. Nu har jag snart haft Damita i 2 år och vi har tillsammans utvecklats väldigt mycket. Jag har hunnit tävla upp till 1.10 lokal i hoppning, hoppat enstaka hinder på 1.40 och startat en lokal dressyrtävling med bra resultat. När jag fick Damita stod jag på 0 inom både träning och tävling, därför är jag väldigt nöjd dit Damita redan tagit mig idag! Hon har varit som en riktig läromästare för mig trots att hon bara varit riden i 2 år när jag köpte henne.

Annars är Damita en pigg häst som är riktigt duktig inom både hoppning, fälttävlan och dressyr. Det bästa hon vet är mat... Hon har aldrig varit halt eller haft någon hästskada. Dock har hon haft oturen och springa in i ett träd en gång och blivit påkörd av en bil en gång. Men det är inget som märks av idag. Det enda Damita kan göra för att visa sig "stoig" är ett dra bak öronen, men det blir aldrig mer än så. Hon är super trevlig i all hantering och skulle aldrig få för sig att sparka mot mig eller något liknande.

Något mer ni undrar som jag har glömt att berätta? :)




                                                                                                            

Kommentarer
Postat av: anni

2010-12-20 @ 14:36:08
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: anni

oj, min dator kände för att göra en extra kommentar :D Visste inte att du skaffat blogg? :) men fin design iaf! :)



men du, hur är en häst när den är helt fullärd i dressyr? :P haha

2010-12-20 @ 14:40:16
URL: http://teamoveson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jaså inte? Tack :))



Hahaha, det kunde kanske misstolkas... Men jag menade att hon var fullärd i grunderna x) Det är svårt att skriva en så lång text och få ut precis hur man menar haha.

Hon är ju ingen dressyrhäst så hon kan självklart inte passage, piruett och allt det där som du säkert redan vet! Haha

2010-12-20 @ 15:07:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0